<p>W dniu 26 stycznia 2015 roku w Rzeszowie odbyło się podpisanie kontraktu  eksportowego pomiędzy sp&oacute;łką Makarony Polskie SA a firmą Raya  Distribution. Raya Distribution jest firmą spożywczą należącą do Raya  Holding for Technology and Communications, sp&oacute;łki publicznej, notowanej  na giełdzie w Kairze od maja 2005 roku.</p><p><strong>&minus; Dwadzieścia pięć lat temu, z grupą wsp&oacute;łpracownik&oacute;w rozpoczynałem tutaj projekt, kt&oacute;ry dzisiaj jest znanym w Polsce brandem &ndash; Praska Giełda Spożywcza &nbsp;&ndash; powiedział Zenon Daniłowski, przewodniczący Rady Nadzorczej, jej założyciel i długoletni prezes, witając gości podczas obchod&oacute;w z okazji ćwierćwiecza działalności firmy.</strong></p><p><strong>Praska Giełda Spożywcza obchodzi w tym roku 25-lecie swojej działalności. Jubileuszowa uroczystość w ogrodach leśnych restauracji &bdquo;Na Skrajnej&rdquo; zgromadziła liczne grono gości.</strong></p><p><strong><span> </span>Na okoliczność 25-lecia działalności Praskiej Giełdy Spożywczej, jej przedstawiciele oraz operatorzy zostali 29 września br. przyjęci przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela.</strong></p>
Aktualności

Prezes spółki Makarony Polskie SA w debacie na Forum Rynku Spożywczego i Handlu

Prezes Spółki Makarony Polskie SA Zenon Daniłowski wziął udział w debacie na dorocznym Forum Rynku Spożywczego i Handlu, który odbył się 5–6 listopada br. w warszawskim hotelu Sheraton. Podczas tej największej konferencji sektora spożywczego i handlowego w Polsce dyskutowano m.in. o możliwości rozwoju eksportu w dobie embarga, protekcjonizmu i wojen handlowych.

W dyskusji kładziono nacisk na potrzebę dbałości o naturalne pochodzenie produktów oferowanych klientowi za granicą, które kojarzy się z wysoką jakością, wiarygodnością i bezpieczeństwem.

– Makaron jest żywnością naturalną, ponieważ produkowany jest z mąki z pszenicy lub z roślin strączkowych pomieszanych z wodą. Tam nie ma żadnych nienaturalnych procesów, więc możemy powiedzieć, że prawie każdy nasz makaron jest żywnością naturalną – mówił Zenon Daniłowski.

Jednakże obecnie – zaznaczył – sam fakt naturalnego pochodzenia produktu nie gwarantuje sukcesu. Na przykład najwyższe marże w branży makaronów realizuje się nie na tradycyjnych makaronach semolinowych czy makaronach z pszenicy miękkiej, lecz na produktach nowych, innowacyjnych, wychodzących naprzeciw zmieniającym się trendom.

– Spółka Makarony Polskie na potrzeby produkcji przetwarza głównie zboża strączkowe. Obecnie na rynku pojawia się bardzo dużo makaronów produkowanych z gryki, orkiszu, żyta, jak również z roślin strączkowych. Są też makarony z soczewicy, ciecierzycy, nawet z zielonego groszku. Makarony Polskie SA zaliczają się do firm przodujących w Polsce w wytwarzaniu nowości, które jednocześnie są oparte o surowce krajowe. Takie produkty łatwiej obecnie sprzedać – podkreślił.

– Należy też zaznaczyć, że konsumentowi coraz częściej chodzi o nowe doznania smakowe czy o doznania estetyczne. Nieodłącznie wiąże się to również z modą. Konsumujemy żywność wszystkimi zmysłami, wzorując się m.in. na celebrytach z telewizji – stwierdził prezes Daniłowski. 

Podczas dyskusji krytycznie oceniano stosowane coraz częściej w różnych krajach, także unijnych, praktyki protekcjonistyczne, które poważnie utrudniają wejście bądź utrzymanie się na tych rynkach.

Prezes Zenon Daniłowski zauważył, że w krajach Bliskiego Wschodu bardzo często zmieniane są regulacje, które zaskakują producentów z Polski. – Dlatego jedynym wyjściem, jakie wypracowaliśmy, jest to, że nie eksportujemy, jeśli nie mamy na tamtym rynku poważnego partnera, który weźmie na siebie odpowiedzialność, ponieważ wchodzenie na odległe rynki  wymaga ponoszenia dużych nakładów, czasu i bardzo dużego ryzyka – podkreślił.