Zenon Daniłowski

Ekonomista, absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecna Szkoła Głowna Handlowa) w Warszawie. Od Początku lat 90-tych zaangażowany w organizację, rozwój przedsiębiorstw w branży spożywczej i handlu hurtowego żywnością. Twórca grupy kapitałowej, w skład której wchodzi Praska Giełda Spożywcza, Makarony Polskie S.A., Polskie Smaki Sp. z o.o.

Ostatni film

VI Dni Produktów Tradycyjnych i Regionalnych „Polskie Smaki”

12 i 13 maja producenci tradycyjnej żywności z Małopolski, Podlasia i Mazowsza wzięli udział w VI Dniach Produktów Tradycyjnych „Polskie Smaki”. Impreza odbyła się na terenie ząbkowskiej Praskiej Giełdy Spożywczej.

Polskie potrawy i tradycyjne produkty zdobywają smaki konsumentów na całym świecie. Wielu ludzi uważa, że nie ma nic lepszego niż swojskie kiełbasy, polski chleb, sery, miody, pierogi czy owoce z rodzimych sadów. Ich jakość, smak, trwałość oraz korzystny wpływ na zdrowie to bezkonkurencyjne atuty polskiej, tradycyjnej żywności. Nie każdy ma jednak dostęp do takich produktów, nie każdy ma czas by je przyrządzić, bądź nie zna tajemnych receptur.

Praska Giełda Spożywcza już po raz szósty, w ramach Dni Produktów Tradycyjnych, postanowiła promować polską żywność, której wyrób jest oparty na starych przepisach, sięgających niekiedy wielowiekowej tradycji polskiej kuchni. Wspólnie z Praską Giełdą Spożywczą Dni Produktu Tradycyjnego zorganizowali: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Urząd Miasta Ząbki – przy współpracy urzędów marszałkowskich województw: małopolskiego, podlaskiego i mazowieckiego. Natomiast honorowy patronat nad imprezą sprawowali: Marek Sawicki – minister rolnictwa i rozwoju wsi oraz Adam Struzik – marszałek województwa mazowieckiego.

W uroczystym otwarciu VI Dni Produktów Tradycyjnych wzięli udział: Waldemar Roszkiewicz – Wicemarszałek Województwa Mazowieckiego,  Mieczysław Baszko – Wicemarszałek Województwa Podlaskiego, Anita Szczykutowicz – dyrektor Biura Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Polskie Smaki” odwiedziła także Ewa Kierzkowska – wicemarszałek Sejmu.

Do „Polskich Smaków” zgłosiło się ponad 70 wytwórców polskiej żywności zarówno z większych firm, jak i małych wytwórni, działających przy gospodarstwach rolnych,a także z niewielkich przedsiębiorstw, często rodzinnych. Swoje wyroby przedstawili producenci z Małopolski, Podlasia i Mazowsza. Impreza przypominała dawne jarmarki, których urok jest nieporównywalny z żadnym współczesnym supermarketem. Każdy mógł przyjść, zobaczyć, posmakować, kupić, porozmawiać o sposobie przyrządzania danych produktów, choć nie można było liczyć na zdradzenie przez producentów żadnej staropolskiej receptury.

Województwo małopolskie było reprezentowane na „Polskich Smakach” po raz pierwszy. Królowały tradycyjne sery góralskie, chleby, podpłomyki, pierogi, ale i przetwory rybne. Po raz trzeci w Dniach Produktu Tradycyjnego wzięli udział producenci z województwa podlaskiego. Zaprezentowali produkty nabiałowe, tradycyjnie wyrabiane wędliny, kiszonki, marynaty, grzyby, miody oraz posiadające unijny certyfikat tatarskie pierekaczewniki. Jak co roku, swoje wyroby oferowali producenci z województwa mazowieckiego. Podstawową grupę wśród mazowieckich wystawców stanowili producenci nagrodzeni w Konkursie o Laur Marszałka Województwa Mazowieckiego. Na stoiskach tryumfowały tradycyjne wędliny,  produkty pszczelarskie, pieczywo, przetwory owocowo-warzywne, ryby, piwo (i bezalkoholowy krzepiak), ciasta, makarony, jaja, obwarzanki, konfitury. Oprócz wystawców reprezentujących tradycje kulinarne regionów, produkty o charakterze tradycyjnym oferowały również podmioty działające na co dzień na Praskiej Giełdzie Spożywczej oraz firmy z całego kraju, wyróżnione znakiem „Poznaj Dobrą Żywność” – przyznanym przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jedną z atrakcji VI „Polskich Smaków” był udział gościa specjalnego – „Bacówki” z Rajbrotu. Firma  powstała w 2002 roku.  Podstawową działalnością firmy jest produkcja i sprzedaż wyrobów mięsnych i wędliniarskich, ale dodatkowo produkuje się też przetwory owoców i warzyw. Firma koncentruje się na produkcji tradycyjnych towarów żywnościowych metodami ekologicznymi. Wizytówką zakładu są wędliny tradycyjne: kiełbasa swoja, polędwica Maryny, zadek po pańsku czy krakowska sucha. Wyroby nie zawierają wypełniaczy, fosforanów i glutaminianu sodu. Poza rynkiem krajowym, odbiorców swoich produktów znajduje w Niemczech, Francji i Grecji. W kraju „Bacówka” zbywa produkty m.in. w sieci „Delikatesy Centrum”. Ma też sklepy firmowe w Krakowie, Brzesku i Katowicach oraz działające we franczyzie sklepy w Warszawie, Krakowie i dwa w Tarnowie.

Wydarzeniem o szczególnym charakterze było wręczenie honorowych odznak „Zasłużony dla Rolnictwa” przyznanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi osobom aktywnym w promocji produktów tradycyjnych. Otrzymali je: Jolanta Furgał – dziennikarka telewizyjna, Agnieszka  Gremza – producentka sera korycińskiego, Jolanta Piekara – producentka przetworów rybnych, Robert Pietrusiewicz – producent wędlin i wyrobów garmażeryjnych, Grzegorz Russak – promotor produktów tradycyjnych, Władysław Wolarek – producent wędlin oraz Józef Zajkowski – pszczelarz.

Nagrodzone zostały też najbardziej pomysłowe ekspozycje. W konkursie na najciekawszą prezentację produktów tradycyjnych nagrody Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi  otrzymali: Agroturystyka „Tatarska Jurta” – za produkt tradycyjny „Pieremiacz”, Przetwórstwo Rybne „Krak-Marfish” – za zakąskę poskwitowską oraz Tarczyński S.A. –  za kabanosy, szynkę i prezentację wyrobów. Dodatkowo sześciu firmom przyznano wyróżnienia Prezesa Agencji Rynku Rolnego za wyjątkowość produktów prezentowanych w ramach konkursu. Otrzymali je: Pasieka „Kurpik” Teresa i Czesław Niedźwiedzcy – miody, Galicyjskie Gospodartswo Agroturystyczne „U Kazika”, Piekarnia B.A. Madej Sp. J. , „Jantop” Topór-Orawiec Jan – pierogi, Mokate – kawa i herbaty oraz Spółdzielnia Mleczarska „Sudovia”.

Drugiego dnia imprezy wystawcy wzięli udział w spotkaniach informacyjnych dotyczących pozyskania środków finansowych z funduszy publicznych, a także dotyczących programu „Poznaj Dobrą Żywność”. O środkach finansowych przeznaczonych na promocję wyrobów tradycyjnych mówiła Anna Szumańska z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uczestnicy szkolenia mogli się dowiedzieć: jakie koszty poniesione przez nich mogą zostać zrefundowane, ile wynosi refundacja, jak wypełnić wnioski i gdzie je złożyć, jakie dokumenty do nich dołączyć oraz kiedy następuje wypłata refundacji. Z zasadami przyznawania znaku „Poznaj Dobrą Żywność” zapoznała producentów Magdalena Kołak z biura Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem programu przyznawania tego znaku jest promocja produktów wysokiej i stałej jakości, sprawdzonego pochodzenia surowców oraz stosowanych technologii. Uczestnicy uzyskali także wiele praktycznych informacji dotyczących procedury uzyskania znaku „Poznaj Dobrą Żywność”.

Duże zainteresowanie zwiedzających „Polskie Smaki” powinno dać wiele do myślenia hurtownikom i detalistom. Czas na to, aby tradycyjne i regionalne produkty były szerzej dostępne w mniejszych i większych sklepach, bo na brak popytu narzekać raczej nie będą.