Zenon Daniłowski

Ekonomista, absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecna Szkoła Głowna Handlowa) w Warszawie. Od Początku lat 90-tych zaangażowany w organizację, rozwój przedsiębiorstw w branży spożywczej i handlu hurtowego żywnością. Twórca grupy kapitałowej, w skład której wchodzi Praska Giełda Spożywcza, Makarony Polskie S.A., Polskie Smaki Sp. z o.o.

Ostatni film

IV Dni Produktów Tradycyjnych i Regionalnych “Polskie Smaki”

Tradycyjne wędliny, sery, przetwory owocowo-warzywne, ciasta, chleby, soki, nalewki i piwo na miodzie były prezentowane podczas IV Dni Produktów Tradycyjnych „Polskie Smaki”, które odbyły się 11 i 12 czerwca na Praskiej Giełdzie Spożywczej w podwarszawskich Ząbkach. Swoje wyroby o tradycyjnej recepturze i tradycyjnym sposobie wytwarzania oferowało pięćdziesięciu dziewięciu producentów z Mazowsza, Podlasia oraz Warmii i Mazur.

To mała kropla w promocję tradycyjnej żywności – podkreślił Zenon Daniłowski, prezes Praskiej Giełdy Spożywczej, mówiąc skromnie o przedsięwzięciu, które znane jest już w całej Polsce. Przypomniał, że produkty regionalne odnoszą sukcesy na całym świecie. Przykładem może być ser feta, parmezan czy szynka parmeńska. Wyraził nadzieję, że wyroby, które są prezentowane podczas „Polskich Smaków” wejdą bardziej zdecydowanie na stoły polskie, a w przyszłości może i całego świata. Wyraził również przekonanie, że hurtownicy z Praskiej Giełdy Spożywczej nawiążą kontakty dla dobra polskiej tradycyjnej żywności, dzięki czemu będzie ona obecna coraz częściej w systemie sprzedaży detalicznej.

Poseł Jan Bury, sekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa stwierdził, że byłoby dobrze, gdyby w Dniach Produktów Tradycyjnych w przyszłości reprezentowane były jednocześnie wszystkie województwa. Podkreślił, że działacze samorządowi i związkowi w województwach i licznych powiatach podejmują wiele przedsięwzięć, w ramach których promują polski regionalny produkt. Europa jest obecnie otwarta na dobre polskie produkty a członkostwo w Unii Europejskiej pomogło w upowszechnieniu naszej regionalnej kuchni. –Władze państwowe robią wszystko, aby naszemu rodzimemu produktowi utorować drogę do rozwoju – podkreślił minister J. Bury.

Artur Ławniczak, wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podziękował Giełdzie w imieniu ministra Marka Sawickiego za dotychczasowy wysiłek promowania produktów tradycyjnych. Zaznaczył, że minister rolnictwa przykłada dużą wagę do tego, aby jak najwięcej produktów regionalnych i lokalnych znalazło się na rynku. Wiceminister poinformował, że w resorcie przygotowywany jest program, który pozwoli lokalnym producentom i przetwórcom promować się dużo skuteczniej. Zdaniem A. Ławniczaka, należy budować porozumienie ponadpolityczne i ponadgospodarcze mające na celu wsparcie tradycyjnych produktów spożywczych.

Jerzy Chróścikowski, przewodniczący senackiej Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska podziękował prezesowi Z. Daniłowskiemu za współpracę w parlamencie w zakresie promocji polskiej tradycyjnej żywności, która znalazła wyraz m.in. w specjalnej konferencji w Senacie na temat produktu tradycyjnego. Z kolei Arkadiusz Bratkowski, wicemarszałek województwa lubelskiego zapewnił, że w przyszłym roku na „Polskich Smakach” pojawią się wytwórcy produktów tradycyjnych z Lubelszczyzny.

Wśród gości IV edycji „Polskich Smaków” obecni byli także: członek Zarządu Województwa Podlaskiego Mieczysław Baszko, dyrektor Departamentu Rolnictwa i Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Arkadiusz Rybicki, dyrektor Biura Jakości Znaków Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego Igor Hutnikiewicz, członek Zarządu Województwa Lubelskiego Arkadiusz Bratkowski, główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Monika Rzepecka oraz burmistrz Ząbek Robert Perkowski.

Obok producentów żywności wyłącznie tradycyjnej, produkty spożywcze oferowało czternaście firm hurtowych z Praskiej Giełdy Spożywczej, którzy w asortymencie sprzedaży mają coraz liczniejsze produkty tradycyjne i ekologiczne z różnych regionów kraju.

W ramach prezentacji towarzyszących, swoje produkty oferowali dealerzy samochodów dostawczych znanych marek: Toyoty, Citroena, Volkswagena, Opla, Mercedesa i Renaulta. Reprezentowane były także firmy zajmujące się sprzedażą wózków widłowych, urządzeń gastronomicznych oraz oferujące usługi finansowe, jak: Bank Polskiej Spółdzielczości, PKO BP oraz ING Usługi Finansowe S.A.

Radosną atmosferę festynu podkreślały dziarskie rytmy kapeli „Kalina” z Podlasia.

Radio Dla Ciebie prowadziło na Praskiej Giełdzie studio otwarte. Rozmowy z uczestnikami „Polskich Smaków”, połączone z bezpośrednim wejściem na antenę rozgłośni, przeprowadzał redaktor Robert Łuchniak.

W konkursie na najciekawszą prezentację produktów tradycyjnych IV edycji „Polskich Smaków” przyznano puchary i dyplomy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Pierwsze miejsce przyznano Zakładowi Produkcyjno-Handlowemu „Mark” z Giżycka, który prezentował sękacza mazurskiego, wpisanego na Listę Produktów Tradycyjnych resortu rolnic­twa. Pomysł na założenie firmy wywodzi się z rodzinnej tradycji piecze­nia sękacza. W 1990 r. firma uruchomiła produkcję opartą na tradycyjnej ludowej recepturze.

Drugie miejsce uzyskała firma „Bekon” Czesława Podgórskiego z Szydłowca z wyrobami wędliniarskimi. Trzecie miejsce otrzymało gospodarstwo rolne Jerzego Sokoła ze Śliwna k. Choroszczy, oferujące wędzonki i kiszkę ziemniaczaną.

Puchary i dyplomy laureaci otrzymali z rąk wiceministra A. Ławniczaka. Stoiska oceniła komisja konkursowa pod przewodnictwem Małgorzaty Orlewicz – zastępczyni dyrektora Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

IV edycja „Polskich Smaków” na Praskiej Giełdzie Spożywczej przyciągnęła rzesze amatorów tradycyjnej, zdrowej, polskiej żywności z różnych regionów. Można było prawie wszystkiego spróbować oraz zakupić to, co szczególnie się spodobało i co przypadło do smaku. Korzystano z niepowtarzalnej okazji, aby wypytać o składniki oraz o sposoby przygotowania poszczególnych produktów.

Produktem tradycyjnym, charakterystycznym dla tegorocznych „Polskich Smaków” było mrowisko. Tak nazywa się potrawa, bez której nie odbędzie się żadne weselisko na północno-wschodnich krańcach naszego kraju. Mrowisko to słodkość z ciasta kruchego, z pasiecznym miodem i orzechami. Każdy, kto chciał, mógł posmakować tego ciasta z Suwalszczyzny, składającego się w licznych warstw w formie kopca, na których ziarnka maku udają pracowite owady.

Nie zabrakło też znanych powszechnie sękaczy – z którymi wystąpili renomowani wytwórcy tego smakołyku zarówno z Podlasia, jak i Mazur. Udające sękacze ciasta z supermarketów nie mogą się równać z aksamitnym, maślanym smakiem oraz zapachem wyrobów o delikatnej kwaskowej nucie – pochodzących od W. Zaniewicza z Międzyrzeca Podlaskiego, firmy „Mark” z Giżycka czy od Lidii i Jerzego Andraków z Suchowoli.

Wśród pozostałych licznych producentów, w IV Dniach Produktu Tradycyjnego „Pol­skie Smaki” uczestniczyli m.in.: posiadająca znak „Jakość i tradycja” OSM w Olecku, która produkuje sery dojrzewające, twaróg i cukierki krówki – wszystko bez konserwantów. Firma „Eco-Smak” z Korycina, oferowała tradycyjne wiejskie wędliny a piekarnia kurpiowska „Serafin” – kołacze razowe na liściu chrzanowym, fafernuchy oraz mięsa w cieście chlebowym. Mazowsze reprezentowała m.in. zajmująca się przetwórstwem mięsa rodzinna firma „Strawa” z Sadów k. Czosnowa w Puszczy Kampinoskiej. Ekologiczne warzywa i zioła ofe­rowało gospodarstwo ekologiczne Elżbiety i Macieja Jabłońskich z Rozalina k. Warszawy.

***

Celem przedsięwzięcia organizowanego przez Praską Giełdę Spożywczą jest m.in. przyczynienie się do rozwoju małych firm z niewielkich miejscowości, które dzięki zorganizowanej prezentacji zyskują szansę na zdobycie nowych odbiorców, poszerzenie produkcji i zwiększenie zatrudnienia. Te firmy – które kontynuują rodzinne tradycje i umacniają nasze kulinarne dziedzictwo – dzięki takiej imprezie mają możliwość nawiązania kontaktów handlowych. Problem obecności wytwarzanych przez nie wyrobów w sklepach nie jest obecnie związany z produkcją, tylko ze sprzedażą wyprodukowanej zdrowej żywności. Dni Produktu Regionalnego powstały z myślą o tym, aby przyczynić się do rozwoju sieci sprzedaży tych wyrobów – tak, aby były one dostępne w większym zakresie dla zwykłych konsumentów. Jeśli zadba się o odpowiednią promocję, to te produkty będą się na pewno dobrze sprzedawały. Skorzystają na tym klienci i sklepikarze, dla których Praska Giełda Spożywcza jest miejscem zaopatrzenia.

Nagrodzeni pucharami i dyplomami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego – w konkursie na najciekawszą prezentację produktów tradycyjnych:

I. miejsce – „Mark” z Giżycka

Pomysł na założenie firmy zaczerpnięto z rodzinnej tradycji pieczenia sękacza. W 1990 r. właścicielka firmy Marzanna Kiezik uruchomiła produkcję opartą na tradycyjnej ludowej recepturze. Do sukcesu na rynku firma dochodziła powoli, udoskonalając technologię i recepturę wypieku – co pozwoliło na wydłużenie okresu przydatności do spożycia. Z roku na rok modernizowano i udoskonalano zakład, dzięki czemu nawiązano współpracę z sieciami hipermarketów w Polsce. Firma uzyskała wiele nagród i wyróżnień za wysoką jakość produktu. Wykwintny smak sękacza produkowanego przez „Markt”, utożsamiany jest z regionem mazurskim i miejscem produkcji – Giżyckiem. Wytwarzany przez firmę sękacz mazurski został wpisany na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Mark” oferuje sękacze o wadze: od 0,2 kg do 10 kg oraz wysokości: od 12 do 60 cm. Obok tradycyjnej postaci, sękacz sprzedawany jest w polewach i posypkach.

Kontakt:

„Mark” Zakład Produkcyjno-Handlowy, 11-500 Giżycko, ul. Słowiańska 32a, tel. +48 87 428 32 71, fax +48 87 428 40 91, e-mail: mark@mark.pl

II. miejsce – „Bekon” z Szydłowca

Firma z regionu radomskiego opiera się na recepturach i technologii, będących dziedzictwem rodzinnych tradycji. „Bekon” powstał w 1992 r. pierwotnie jako ubojnia. W 2005 r., z uwagi na rosnący popyt na wysokiej jakości produkty z mięsa, firma podjęła produkcję szerokiego asortymentu wędlin. Masarnia „Bekon” jest kilkakrotnym zdobywcą prestiżowego tytułu Polskiego Producenta Żywności. W 2006 r. doceniono w ten sposób jej kaszankę, w 2007 r. – smalec wiejski, a w roku bieżącym wytwarzany przez firmę salceson. Wyrób ten, pod nazwą rolada królewska, znalazł się w czwórce najlepiej ocenionych produktów regionalnych województwa mazowieckiego. Właściciel „Bekonu” Mieczysław Podgórski twierdzi, że zdobywanie laurów przez tak małą firmę jak jego, wynika z postawienia na jakość – nie na ilość. Firma produkuje wędliny z dobrego polskiego mięsa, pozyskiwanego od okolicznych rolników a produkty wytwarzane są bez dodawania sztucznych polepszaczy.

Kontakt:

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe-Ubojowe i Handel „Bekon” Mieczysław Podgórski, 16-500 Szydłowiec, ul. Słoneczna 18, tel. (048) 617 16 44.

III. miejsce – Gospodarstwo Rolne Jerzego Sokoła ze Śliwna

Rodzinne gospodarstwo ze Śliwna w pobliżu Choroszczy jest producentem doskonałych artykułów spożywczych, wytwarzanych tradycyjnie w gospodarstwach rolnych Podlasia – a więc: swojskich wędzonek, kaszanki, smalcu, kiszonych ogórków, kiszonej kapusty i kiszki ziemniaczanej. Surowce do przetwórstwa pozyskuje z własnego gospodarstwa oraz od sąsiadów. Przetwórstwem żywności na sprzedaż Jerzy Sokół zajmuje się razem z małżonką od 2006 r. Poza okolicznymi miejscowościami, gospodarstwo zbywa swoje produkty w warszawskim Blue City oraz na Rynku Nowego Miasta, znajdując zbyt wśród klientów którzy poszukują żywności bez chemicznych konserwantów. Gospodarstwo ze Śliwna jest laureatem nagród podczas prezentacji lokalnych, w tym nagrody za urządzenie stoiska – przyznanej przez Marszałka Województwa Podlaskiego.

Kontakt:

Gospodarstwo Rolne „Przysmaki z Podlasia” Jerzy Sokół, Śliwno 23, 16-070 Choroszcz, tel. (085) 717 11 28, 887 713 843