Zenon Daniłowski

Ekonomista, absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecna Szkoła Głowna Handlowa) w Warszawie. Od Początku lat 90-tych zaangażowany w organizację, rozwój przedsiębiorstw w branży spożywczej i handlu hurtowego żywnością. Twórca grupy kapitałowej, w skład której wchodzi Praska Giełda Spożywcza, Makarony Polskie S.A., Polskie Smaki Sp. z o.o.

Ostatni film

II Dni Produktów Tradycyjnych i Regionalnych „Polskie Smaki”

W dniach 11-12 maja 2006 r. na Praskiej Giełdzie Spożywczej w Ząbkach odbyła się druga edycja Dni Produktów Regionalnych i Tradycyjnych POLSKIE SMAKI. Uroczyste otwarcie imprezy poprzedziła konferencja prasowa, w której udział wzięli przedstawiciele producentów regionalnych: prezes Reginy – sp. z o.o. Wojciech Książek z województwa mazowieckiego i prezes Jasiołki sp. z o.o. Paweł Krajmas z województwa podkarpackiego oraz kilkunastu dziennikarzy z telewizji, radia i prasy.

Podczas konferencji, prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego Grzegorz Russak oraz naczelnik Wydziału Oznaczeń Geograficznych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jakub Jasiński mówili o istniejących w Polsce barierach rozwoju w zakresie wytwarzania i dystrybucji produktów regionalnych i tradycyjnych. Zwrócono uwagę na ekonomiczną słabość naszych producentów. Wskazywano, że dla ich funkcjonowania na szerszym rynku konieczne jest wsparcie ich działań ze strony państwa. Istotnym elementem działań na rzecz rozwoju tego rodzaju produkcji, jest też ubieganie się producentów o wpis wytwarzanych artykułów żywnościowych na listę produktów tradycyjnych. Zmierza to do prawnego usankcjonowania tradycyjnego procesu wytwarzania produktów, chroniąc dzięki temu wytwórcę przed restrykcjami ze strony organów kontrolnych.

Stwierdzono, że żywność naturalna, zdrowa, wysokiej jakości, bez chemicznych dodatków i konserwantów – to wielka szansa polskiego rolnictwa.

Zaproszonych gości oraz uczestników imprezy przywitał prezes Praskiej Giełdy Spożywczej Zenon Daniłowski. Podkreślił, że PGS pragnie stać się miejscem spotkania i wymiany towarowej miedzy lokalnymi producentami z różnych części kraju a hurtownikami, zaopatrującymi handel detaliczny i gastronomię.

Zwrócił uwagę, że projekt „POLSKIE SMAKI – tradycja i jakość” jest wielkim wyzwaniem dla PGS i dla producentów regionalnych. Atutem, który dobrze rokuje na przyszłość jest jakość produktów spożywczych, tradycyjna receptura ich wytwarzania i niepowtarzalny smak. Podkreślił, że ze środków UE na produkcję regionalną, należy jak najwięcej przeznaczyć na wsparcie producentów, którzy gwarantują właściwą produkcję towarową oraz na budowanie efektywnych kanałów dystrybucji. Prezes poinformował, że na PGS do końca tego roku będą działały trzy hurtownie z artykułami regionalnymi i tradycyjnymi, a działający na Giełdzie hurtownicy deklarują, że stworzą wydzielone stoiska „POLSKIE SMAKI – tradycja i jakość”.

Uroczystego otwarcia II. Dni Produktów Regionalnych i Tradycyjnych POLSKIE SMAKI dokonał wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzej Kryspin Babuchowski, który odczytał list wicepremiera i ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzeja Leppera – w którym Andrzej Lepper podkreśla, że impreza na Praskiej Giełdzie stanowi okazję do pogłębienia wiedzy o oryginalnych, regionalnych produktach żywnościowych. „Nie od dziś wiadomo – napisał Wicepremier – że polskie produkty żywnościowe na świecie uważane są za najsmaczniejsze i najzdrowsze, a tradycyjne polskie potrawy o charakterystycznym wyglądzie i smaku, wytwarzane w oparciu o sprawdzone receptury zdobywają zasłużone uznanie grup konsumentów.” Wicepremier Andrzej Lepper zwrócił również uwagę, że produkty regionalne i tradycyjne odgrywają znaczącą rolę w podtrzymywaniu naszych narodowych zwyczajów i nadają charakter polskiemu dziedzictwu kulturowemu, co przyczynia się do rozwoju agroturystyki i zwiększenia atrakcyjności terenów wiejskich.

Wśród zaproszonych gości obecni byli: przewodniczący sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi poseł Wojciech Mojzesowicz z zastępcą przewodniczącego Komisji posłem Wojciechem Pomajdą, marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik z wicemarszałkiem Waldemarem Roszkiewiczem oraz wicemarszałek Województwa Lubelskiego Waldemar Jakubaszek.

Z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego przybył dyrektor departamentu ochrony środowiska i rozwoju wsi Zygmunt Babkiewicz, z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi obecny był dyrektor biura dyrektora generalnego Dariusz Młotkiewicz, natomiast władze lokalne reprezentował burmistrz miasta Ząbki Jerzy Boksznajder.

Na uroczystość otwarcia przybyła grupa kilkunastu nauczycieli z Francji, Belgii i Hiszpanii, którzy składali wizytę w jednej z ząbkowskich szkół w ramach unijnego programu edukacyjnego.

Po ceremonii otwarcia, goście udali się na zwiedzanie stoisk producentów regionalnych i tradycyjnych, którzy na tegoroczną edycję imprezy przybyli z województwa mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Zwiedzaniu towarzyszyła degustacja, która umożliwiała zapoznanie się z bogactwem oferowanych smaków – produktów rzadko spotykanych na szerokim rynku dystrybucji. Dzięki temu można było zdecydować o zakupie czegoś niepowtarzalnego i wyjątkowego na rodzinny stół lub też nabyć produkt od dawna poszukiwany, znany np. z agroturystycznego wyjazdu w czasie urlopu.

Mazowsze reprezentowali producenci: Piekarnia Kurpiowska z Serafina w gm. Łyse – z tradycyjnym kurpiowskim pieczywem, Barbara Chwistek z Piaseczna – z pszeniczniakami, Eko-Sermakoz Ewa Brodowska z Poręby w gm. Dębe Wielkie – z produktami z koziego mleka, Anna Siewierska z Góry Kalwarii – z tradycyjnym smalcem o różnych smakach, Monika Ćwikła z Ostrołęki – z wyrobami wędliniarskimi, ABW Agrocentrum Waldemar Jakubiak z Wawrzyszewa k. Błonia – z tradycyjnymi przetworami owocowo-warzywnymi, Zakłady Spożywcze Malwa z Blichowa – z makaronami i ciastkami, Altona – z ciastkami i słodyczami, Gospodarstwo Pasieczne Piotrkowskich z Żuromina – z miodami i produktami pszczelimi, Regina z Poświętnego – z owocami w zalewie alkoholowej oraz Ogrodnictwo Ekologiczne Maciej Jabłoński z Rozalina – z ekologicznymi ziołami.

Z województwa lubelskiego przybyli: Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska z Baranowa – z kiełbasą i kaszanką nadwieprzańską, Kuchnia Wojciechowska z Wojciechowa – ze swojskimi wyrobami wędliniarskimi, pieczonym i wędzonym prosiakiem, zupami, sosami i bigosem wojciechowskim, Dyspol z Ciecierzyca oraz Kobylscy z Trzydnika Dużego – z kwaszoną kapustą i krasickim ogórkiem, Zespół Szkół Rolniczych z Pszczelej Woli – z miodami, wyrobami woskowymi i bigosem na miodzie, podobnie Pasieka z Pszczelej Woli – która oferowała miody i wyroby woskowe. Miód fasolowy i inne produkty pszczele prezentował również Ulik z Radecznicy, Dariusz Pawlak z Ryk oferował olej rzepakowy i lniany, natomiast Browar Jagiełło z Chełma serwował piwo ekologiczne i tradycyjne.

Z województwa podkarpackiego obecne były Zakłady Mięsne Jasiołka z Dukli, które oferowały kiełbasę pradziada oraz swojską i krajaną.

Swoje produkty z asortymentu regionalnego prezentowały również firmy hurtowe, prowadzące dystrybucję na Praskiej Giełdzie Spożywczej. Artykuły nabiałowe oferowali: „Batna” oraz Spółdzielnia Mleczarska „Maćkowy”; mięsne i wędliniarskie – Centrum Mięsne „Makton” a także firmy: Zakład Mięsny „Pekpol” z Ostrołęki i Zakład Spożywczy „Kabo” z Choroszczy, które są dostawcami dla hurtowni „Bruno Tassi”. Produkty cukiernicze prezentował „Wiepol”.

Usługi bankowe reklamowały działające na Praskiej Giełdzie Spożywczej placówki: Fortis Banku oraz Banku Przemysłowo-Handlowego (BPH).

Imprezie towarzyszyła prezentacja przez firmy dealerskie najnowszych modeli samochodów dostawczych, przydatnych w prowadzeniu działalności handlowej. Toyota Marki zaprezentowała Hiace, Hilux, Yaris van, Corolla Viso; dealer Opla Auto Żoliborz przedstawił Vivaro furgon i Astra III combi; natomiast Marek Owczarek – dealer Mercedes Benz oferował Vito109, Diano II 2 oraz Sprintera 313.

Miejsce prezentacji produktów regionalnych i tradycyjnych odwiedzili w zorganizowanych grupach uczniowie gimnazjów i szkół podstawowych z Ząbek. Wśród ponad dwustu uczniów, przybyłych z wychowawcami, obecna była szesnastoosobowa grupa młodzieży z Francji, Belgii i Hiszpanii. Młodzież zwiedziła również towarzyszącą imprezie wystawę „Polskie Jarmarki”, przygotowaną przez Praską Giełdę Spożywczą wspólnie z Regionalnym Ośrodkiem Badań i Dokumentacji Zabytków w Kielcach. Przewodnikiem po wystawie był pracownik kieleckiego ośrodka Dariusz Kalina.

W godzinach popołudniowych uczestnicy imprezy, zaproszeni goście i dziennikarze wzięli udział w przygotowanym dla nich pikniku.

II. Dni Produktów miały charakter otwarty i odbywały się na placu Praskiej Giełdy Spożywczej. Pośród barwnych stoisk, wypełnionych bogatym asortymentem produktów regionalnych i tradycyjnych, przewijały się tysiące mieszkańców stolicy i aglomeracji warszawskiej. Wyrażali oni żywe zainteresowanie przygotowaną prezentacją oraz z satysfakcją nabywali produkty, których próżno jeszcze szukać w większości sklepów. Uczestnikom imprezy czas muzyką i śpiewem umilała „Kapela znad Baryczy”.

Patronat nad drugą edycją POLSKICH SMAKÓW sprawował „Nasz Dziennik”, Telewizja „Trwam” oraz „Radio Dla Ciebie”.