Zenon Daniłowski

Ekonomista, absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecna Szkoła Głowna Handlowa) w Warszawie. Od Początku lat 90-tych zaangażowany w organizację, rozwój przedsiębiorstw w branży spożywczej i handlu hurtowego żywnością. Twórca grupy kapitałowej, w skład której wchodzi Praska Giełda Spożywcza, Makarony Polskie S.A., Polskie Smaki Sp. z o.o.

Ostatni film

I Dni Produktów Tradycyjnych i Regionalnych „Polskie Smaki”

Fafernuchy, sękacze, kindziuki i cepeliny oraz wiele innych atrakcji regionalnych kuchni można było obejrzeć i spróbować podczas Dni Produktów Regionalnych i Tradycyjnych POLSKIE SMAKI. Na Praskiej Giełdzie Spożywczej w Ząbkach k/Warszawy prezentowane były wyroby kulinarne z Podlasia i z Mazowsza, przygotowane tradycyjnymi metodami z ekologicznych surowców. Prezentacji produktów towarzyszyło duże zainteresowanie handlowców oraz mieszkańców Warszawy i okolic.

Praska Giełda Spożywcza jest na codzień miejscem handlu towarami pochodzącymi od producentów, wytwarzających na masową skalę produkty standardowe. Zarząd Giełdy postanowił tym razem wyjść naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na rynku artykułów spożywczych w Polsce, na produkty przygotowywane z tradycyjnych surowców i według tradycyjnych, regionalnych sposobów ich przetwarzania.

Dni Produktów Regionalnych i Tradycyjnych POLSKIE SMAKI zorganizowane zostały po to, aby produkty te trafiały do sklepów naszych miast, a nie tylko na lokalne bazary i przydrożne stoiska – stwierdził otwierając imprezę jej gospodarz, prezes Praskiej Giełdy Spożywczej w Ząbkach Zenon Daniłowski.

Rolnictwo ekologiczne, zdrowa żywność to element strategii władz Mazowsza, która polega na krzewieniu zasad rodzimej kultury rolnej – powiedział marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik. Podkreślił, że obecność producentów z Podlasia obok przedstawicieli Mazowsza jest istotna, gdyż Podlasie odciska na Mazowszu swój wpływ. Wielu mieszkańców mazowieckiej krainy stamtąd właśnie pochodzi.

Produkty tradycyjne to przyszłość przetwórstwa rolno-spożywczego – podkreślił z kolei wicemarszałek Województwa Podlaskiego Krzysztof Tołwiński. Smaki Podlasia to smaki Pierwszej Rzeczypospolitej, smaki puszczańskie, z zaścianka – subtelne i szczególne. Podkreślił, iż rynek Warszawy i Mazowsza jest jakby przednią strażą Podlasia. – W herbie podlaskiej krainy jest m. in. Pogoń, która niech będzie oznaką determinacji w dążeniu do zdobycia przez nasz region dużego rynku Mazowsza – zaznaczył Marszałek.

Na otwarciu Dni obecny był też członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Waldemar Roszkiewicz oraz przedstawiciele władz lokalnych: starosta Powiatu Wołomińskiego Konrad Rytel oraz przewodniczący Rady Miejskiej w Ząbkach Ignacy Jarzyło. Przybył również prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego Grzegorz Russak.

Goście, klienci Praskiej Giełdy Spożywczej oraz licznie przybyli mieszkańcy aglomeracji warszawskiej zwiedzili wielobarwne stoiska wewnątrz wielkiego namiotu, gdzie oczy i podniebienie kusiły przepysznie prezentujące się produkty spożywcze. Świeże artykuły, swoim wyglądem i zapachem zachęcały do kontaktu z nimi przez degustację – oferując amatorom zdrowej żywności niecodzienne doznania smakowe i zapachowe. Zwiedzający korzystali z niepowtarzalnej okazji wypytania producentów o proces wytwarzania wyłożonych na stołach kulinariów, prosząc także o zdradzenie niektórych sekretów starych receptur. Na zewnątrz – przy stolikach pod parasolami – można było z kolei zasmakować w tradycyjnych wytworach sztuki piwowarskiej.

Wybór regionalnych produktów był naprawdę duży. Wiejskie kiełbasy, szynki, polędwice z Podlasia zaprezentował Eko-smak z Kumały k/Korycina oraz Stowarzyszenie Gospodarstw Ekologicznych z Woli Zambrowskiej k/Zambrowa, które oferowało ponadto chleb i miód.

Bogaty przegląd serów z tego regionu przedstawiły: Spółdzielnia Mleczarska Rospuda z Filipowa, prezentująca ser Filipek oraz producenci sera tradycyjnego z Wiżajn, którzy oferowali ser dojrzewający. Obecni byli wytwórcy z Korycina – z serem korycińskim swojskim i z Choroszczy – z serem twardym podpuszczkowym o kilku smakach ziołowych.

Tradycyjne pieczywo oferowała piekarnia z Ejszeryszek. Były to m. in. chleb z tataraku, babki piaskowe o różnych smakach strucle z serem, keksy, sękacze, faworki, ciasto mrowisko i tzw. szyszkę domową. Okazałe podlaskie sękacze różnych rozmiarów demonstrowała też Lidia Andraka z Suchowoli. Lech Zwolan z Kleosina przybył z kolei z soczewiakami, kindziukami, palcówką i kiszką ziemniaczaną. Urszula Sokół z Solniczek k/Białegostoku oferowała kiszonki: ogórek, kapustę, w tym również robioną na zamówienie kapustę kwaszoną w główkach. Dużym powodzeniem wśród zwiędzających stoisko cieszył się przygotowany z własnych skladników bigos. Firma Dary Natury z Korycina przezentowała m. in. kawę żołędziówkę, herbatę czarną podlaską herbatę malinową oraz starosłowiańską. Dużym powodzeniem cieszyły się wyroby Browaru Północnego z Suwałk, który serwował piwa: Wigry, Północne Mocne, Beczkowe i Polarne.

Równie bogata była oferta z Mazowsza. Swoją obecność zaznaczyli szczególnie producenci mieszkający na Kurpiach. Andrzej Żubrowski z Łysech prezentował pieczywo kurpiowskie, ciasto, szynkę w cieście i łopatkę w cieście. Elżbieta Żebrowska z Wydmus k/Myszyńca przedstawiła piwo kozicowe i tradycyjne wędliny. Barbara Malejek z Kadzidła oferowała smalec i pierogi. Boczek w mleku, serki z koziego mleka oraz fafernuchy to specjalność Sabiny Mąki z Kadzidła. Przetwory owocowo-warzywne zaprezentował Waldemar Jakubiak z Wawrzyszewa, natomiast Elżbieta Piotrkowska z Żuromina zaoferowała miód, wyroby z wosku i propolis.

Jedyny „rodzynek” spoza Podlasia i Mazowsza to firma Marysin z Jastkowa, która przedstawiła szeroką gamę opartych na naturalnych składnikach wyrobów wędliniarskich: wędzonek, wyrobów podrobowych, pasztetów, pieczonych schabów, boczków i łopatek oraz szeroki asortyment kiełbas grubo- i drobnorozdrobnionych.

W ramach Dni Produktu Regionalnego i Tradycyjnego odbyła się krajowa premiera Mazowieckiej Kolekcji Kulinarnej, zaprezentowanej na Międzynarodowym Salonie Smaków – Paryż 2005. W ramach kolekcji, produkty nabiałowe: mleko doskonałe, sery topione i pleśniowe, twarożki wiejskie, klinek półtłusty, masło osełkowe, zsiadłe mleko, maślankę garwolińską, mleko dobre przedstawiły Ciechanowska Spółdzielnia Mleczarska, Serwar, OSM Sokołów oraz OSM Garwolin. Firma Pierzchała z Janikowa zaoferowała szynkę pieczoną, salcesonik polski, polędwicę wędzoną, kiełbasę swojską, boczek staropolski, schab pieczony ze śliwką, roladę ozorkową oraz karczek po cygańsku. Makaron babuni, słoneczny oraz pszenno-sojowy to specjalność Artleksu z Rogozina i Malwy z Blichowa – która ponadto proponowała groszek i słomkę ptysiową. Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna Duchnice zaoferowała marmolady w sześciu smakach oraz nadzienie jagodowe.

Można było nie tylko skosztować ale i zakupić degustowane produkty. Wielu zwiedzających wychodziło z pokaźnymi torbami nabytych produktów regionalnych i tradycyjnych, mając świadomość, że Dni na Praskiej Giełdzie Spożywczej dają niepowtarzalną okazję wzbogacenia domowego menu o artykuły nieczęsto jeszcze obecne na warszawskim rynku.

Dni Produktu Regionalnego i Tradycyjnego na PGS wzbudziły zainteresowanie producentów samochodów i innych urządzeń do transportu oraz artykułów do przechowywania produktów spożywczych.

Obecni byli dealerzy samochodów dostawczych Forda i Mercedesa Benza z egzemplarzami najnowszych modeli pojazdów, przystosowanych do transportu żywności w wymaganych warunkach. Firma Ursyn Car prezentowała samochody: Ford Transit oraz Ford Transit Connect. Z kolei firma Marek Owczarek autoryzowany Dealer Mercedes Benz przedstawiła modele: Mercedes Sprinter 313 CDI max. furgon oraz Vito 111 CDI furgon izotermiczny z agregatem.

Naczynia do przechowywania i gotowania żywności prezentowała firma Tupperware.

Sprzęt do transportu magazynowego oferowała firma Peritus, prezentując wózki paletowe ręczne, wózki widłowe oracz części zamienne do wózków widłowych.

Degustacji oraz kiermaszowi produktów regionalnych i tradycyjnych towarzyszyło poświęcone tym produktom seminarium. Referat „Idea produktów regionalnych, lokalnych i tradycyjnych w budowaniu rynku krajowego w oparciu o rozwiązania europejskie” wygłosił dr Grzegorz Russak.

Prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego przedstawił polskie i unijne regulacje, dotyczące ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych oraz korzyści dla producentów, związane z rejestracją artykułów rolno-spożywczych w Komisji Europejskiej. Szczególny nacisk położył na konieczność stworzenia w kraju systemu certyfikacji produktów tradycyjnych, sprzyjającego ochronie marki wytwarzanych produktów. Dawało by to najlepszą rękojmię ochrony interesów ekonomicznych wytwórcom tych produktów.

Dni Produktu Regionalnego i Tradycyjnego POLSKIE SMAKI przyniosły nie tylko efekt promocyjny, ale zaowocowały nawiązaniem kontaktów między producentami i przedstawicielami handlowymi. Praska Giełda Spożywcza pragnie stać się miejscem spotkania i wymiany towarowej lokalnych producentów z różnych części kraju i dystrybutorów oraz kupców.

Uczestnicy Dni mieli również możliwość zwiedzenia wystawy „Polska wieś w fotografii”.

Patronami medialnymi Dni Produktów Regionalnych i Tradycyjnych POLSKIE SMAKI byli: Telewizja Polska Program 3, Polskie Radio – Jedynka, Radio Dla Ciebie.