Ekonomista, absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecna Szkoła Głowna Handlowa) w Warszawie. Od Początku lat 90-tych zaangażowany w organizację, rozwój przedsiębiorstw w branży spożywczej i handlu hurtowego żywnością. Twórca grupy kapitałowej, w skład której wchodzi Praska Giełda Spożywcza, Makarony Polskie S.A., Polskie Smaki Sp. z o.o.
PREZES MAKARONÓW POLSKICH NA EUROPEJSKIM KONGRESIE GOSPODARCZYM
W dniach 14-16 maja 2018 roku w Katowicach odbył się Jubileuszowy X Europejski Kongres Gospodarczy – najważniejsze spotkanie elit gospodarczych w Europie Środkowej. Ponad 11 tysięcy gości uczestniczyło w 150 sesjach tematycznych. Towarzyszące kongresowi Dni Startupów przyciągnęły około 2500 osób.
Wśród gości Kongresu znaleźli się premier Mateusz Morawiecki, wicepremier Jarosław Gowin oraz ministrowie: spraw zagranicznych Jacek Czaputowicz, energii Krzysztof Tchórzewski, finansów Teresa Czerwińska, inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, środowiska Henryk Kowalczyk, edukacji Anna Zalewska.
W agendzie Kongresu nie zabrakło sesji poświęconych gospodarce. Jedną z nich był panel „Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania”. W gronie jego uczestników był prezes spółki Makarony Polskie Zenon Daniłowski. Pozostałymi panelistami byli: Robert Jankowski – prezes Pamapol SA, Robert Kresmer – dyrektor Bisonde Polska, Marek Moczulski – prezes Bakallandu, Anna Olewnik- Mikołajewska – prezes Zakładów Mięsnych Olewnik.
Zenon Daniłowski przyznał, że w 1989 roku, podobnie jak wielu Polaków uwierzył, że może zostać biznesmenem. To wówczas nastąpił boom przedsiębiorczości a kolejne trzy dekady uważa za bardzo udane. W pierwszej dekadzie firmy skupiały się przede wszystkim na zwiększaniu mocy produkcyjnych, w następnej walczyły o podnoszenie jakości swoich produktów, a w ostatniej dekadzie skupiły się na poszukiwaniu innowacji. Zabierając głos na temat sukcesji zaznaczył, że dużo do zrobienia w tej sprawie ma państwo, które powinno stworzyć system, żeby firmy rodzinne nie zostały roztrwonione.
Dyskutanci byli zgodni, że rynek spożywczy w Polsce przeszedł ogromną transformację której efektem są nowoczesne zakłady. Jednakże niskie marże w branży spożywczej nie pozwalają się firmom rozwijać a zachodnie sieci sprzedaży wręcz wymuszają na polskich producentach niskie ceny. Wyzwaniem dla branży jest też niechęć młodego pokolenia do przejmowania biznesów założonych przez rodziców.